Dengarlah rintihan hatiku..

Pada 10 mei lalu rakyat di bumi ini menyambut hari ibu. seperti biasa pagi2 tuh aku wish mak aku and aku menghadiahkan ciuman yg selalu aku aku bagi kat mak aku.i love u mom!!. Sebagai anak sulung and perempuan lak 2 selalunya aku rapat dgn mak. pe pe hal sume aku cita kt mak aku.every masalah aku refer kt mak aku first. Senang kata lah mak aku mcm seorang sahabat. Sume barang kekadang kami kongsi.

Hari bapa lak x silap aku 16 june nie..ada orang kisah,ada org xkisah sgt pasal hari ni. Kdg 2 ada jugalah yang para bapa terasa. mcmlah mereka ni xbnyak sumbanganya pada kita.jgn lupa lak, kalo xdak ayah siapa lah kita nie...pada suma anak2 kt luar sana..jgn lupa ye sama2 kta menyambut hari bapa. hargailah mereka juga sebagai mana korang menghargai ibu anda.

Kat sni aku nk berkongsi ckit pasal abah aku..He is workholic,brown skin n his hair nipis cam anak2 nye.hehe, die x tinggi sgt,rendah je..mcm aku juga. Abah ni dikenali ramai. Pegi mana2 pun kalo xjmpak sape2 yg dia knal mesti xsah. abah seorang yang peramah. dia juga pandai bergaul.ku fikir kalo abah di letakkan di mana2 seorang diri pun dia boleh survive. Abah keja jauh dri rumah kadang2 seminggu sekali dia blik. dia mmg seorang yg kuat bekerja..kadang2 ari cuti pun dia pegi pejabat.selalu jgak aku dengar mak aku membebel.hehe.abah diam je..pasif..bkan dia takut ta. cuma xnak mengeruhkan keadaan..

dulu,
teringat lagi bile aku dok kt hostel, selalu gak call rumah pastu ble abah angkt phone kejap je cakap ngan dia x smpai 3 min,tnya kabar pun x pastu minx nk ckp ngan kt mak..bila ngan mak cita masalah mcm2,sembang2 lama pun xpe. Abah kt sebelah pun mau gak dgr pe la anak beranak ni ckp..

Ingat lagi bila aku sekolah rendah, mak masak sedap2.tp abah selalu plak balik lambat.kadang2 balik sekolah je kami terus makan smpai licin..lupa lak kt org yg blom makan lagi. Malam 2 bile abah balik keja,ingatke die da mkan kt luar..rupanya belom,mak aku plak lupa nk pesan soh die makan siap2 kt luar. then mak aku lak nk la masak laen for abah aku tp die ckp xyah. Sian aku tgk abah aku.makan ngan kicap je.tp dia xpenah merungut..itulah sifat neutral beliau.

Abah jga seorang yg rajin. Bila orang minx tolong pa pa, cpt ja dia membantu.walaupun time2 die letih sgt. n keja2 dia jrang bertangguh.

Seingat aku dri kecik smpai besar, abah xpenah pukul aku ngan adik2ku..jarang la die nk meninggikan suara. cuma dia akan menegur kalo kami bt pa pa kesalahan.Ingat lagi, aku selalu marah abah aku sbb pe tah xingat,kadang2 aku mara org laen,tp aku lepas kt abah,mak aku xberani lak aku wt cm 2..time 2 aku geram sgt,emosi xley nk kawal, abah jadi mangsa..tp abah diam je.xblas n xwat pa pa.. Aku xpenah minx maaf pun..itulah kesalahan terbesar aku penah bt..i really regret it...pas2 masa dok belaja nie aku terbaca article mengenai bapa, aku terus call and minx maaf kt dia.Aku banyak melakukan kesalahan..buat kali pertama aku menangis time call abah. Dia diam je, dga pe yg aku ckp..sedihh sgtt..Pastu aku xpena lagi mengulangi kesalahan yang sama..xnk dah.menyesal sgt.

Buat abah kaklong nk minx maaf kalo ada buat pa pa kesalahan yg nampak n x nmpak. Kaklong syg sgt kat mak ngan abah, thank for giving me a chance to live.. Without u, i'm not being here..
i want to tell u that u r the greatest father in the world! LoVeee U abah!!

Suara hati :
Kaklong

dedicated to :
Abah (Mohd Radzif b Ismail)

0 penulis tegar:

Newer Post Older Post Home